Strojca vlastných reklám

11. novembra 2020, jakap, Nezaradené

Už je raz tak – za všetkým hľadaj reklamu! Ona vyrába, ako sa u nás povie, kotí peniaze. 

Tí skôr narodení si možno ešte pamätajú na časy socializmu, keď boli reklamy skôr nudné, nevýrazné a v televízii zaberali iba niekoľkominútový priestor medzi jednotlivými reláciami. Zato však dobre fungovali iné presvedčovacie metódy a taktiky, ako ľuďom nanútiť iný, v tomto prípade politický názor zhora. Keď napríklad nebolo v obchodoch dostatok vajíčok, aby sa záujem o ich kúpu znížil, cez všetky dostupné médiá sa začala cielene propagovať ich škodlivosť, najmä kvôli vysokému cholesterolu v žĺtku. Sotva bol trh nimi presýtený, reklama znela: jedno vajce denne. Podobne to bolo aj s inými produktmi, predovšetkým s mäsom. Istý čas sa držala v kurze hovädzina,  inokedy sa za zdravšiu považovala bravčovina. V mäsiarstvach viseli celé polky ošípaných, priamo dovezené z bitúnku. Žiadna marináda! Hodne však záležalo od kamarátstva s vedúcim predajne a jeho personálu, čo vám naservírovali na nedeľňajší obed. A tak sa to dokola striedalo. Veľakrát záležalo tiež od toho, čo v danom kvartáli jednotné roľnícke družstvá vyprodukovali. Stávalo sa totiž, že živočíšnu výrobu náhodne zasiahla nejaká epidémia, načo okamžite reagovali inšpektori, kontrolóri, epidemiológovia a veterinári. Tí v prípade minimálneho  náznaku nákazy celé chovy poslali do kafilérie. Udržať vysokú kvalitu potravinárskych výrobkov bolo v tom období prioritou, než venovať pozornosť pestrejšiemu a lákavejšiemu  obalu. Až keď mocní pochopili, že aj obal sa dá výborne zúročiť, nastúpili dizajnéri, obchodníci a reklama ho začala prezentovať ako značný bonus pri predaji výrobku a posúvať na vyššiu úroveň. Horšie to bolo len s toaleťákom, najmä v čase vyhorenia  Harmaneckých papierní. Už predtým sa beztak viacerí k nemu dostávali iba úchytkom. Tu platilo len jedno: Pomôž si, človeče, ako len môžeš!

Súčasná reklama pripomína doslova hurikán, čomu sa len ťažko môže obyčajný človek ubrániť. Do  tohto kolotoča  vstupujú už nielen obchodníci, ale i vlády, ministerstvá …  Lobujú, kšeftujú,  čenčujú , podvádzajú na každom kroku, niekedy doslova manipulujú s ľudskými životmi. Marketing ide ruka v ruke s korupciou, klientelizmom, biznisom. A spomínanou reklamou.

Niekoľko miliónovú antigénovú reklamnú kampaň prijal za svoju aj znalec a odborník na písanie diplomových  prác Matovič. Možno ho k tomu inšpirovali  nemé živé sochy v bratislavských uliciach. Nakoľko s vlastnými decibelmi ani zvukom problém nemá, rozhodol sa po svojom ovládať našu myseľ. Skúsenosti má s tým nemalé. V  prípade antigénových testov je neriadenou strelou, ktorá sa v rebríčku sledovanosti stáva najaktuálnejšou živou reklamou. Robí to vytrvalo a premyslene, aby naplnil svoje ciele do poslednej covidovej paličky. Aj napriek všetkým príkoriam od mnohých „nevďačníkov a zloduchov“ mu to chvíľkové martýrstvo kvôli lepším zajtrajškom predsa za to stojí! No nie?!

Vo verejnoprávnej i v  súkromných televíziách sa objavuje viac ako moderátori spravodajstva či rosničky, dokonca súperí o post najvyšší s rozporuplnými farmármi. V printových médiách konkuruje slovenským  seriálovým divám. Nedávno sa stal strojcom vlastnej reklamy na antigény aj na historickom Námestí SNP. Aby strhol na seba ešte väčšiu dávku pozornosti, po novom už vypúšťa do éteru atómové bubliny. Mnohí verní mu len zo zotrvačnosti zobkajú jeho fanatickú nezmyselnú dokonalosť. Zarytým odporcom ale surovo, nedemokraticky a autoritatívne položil na krk nôž. Väčšina z nás sa mu však snaží pre jeho duševný pokoj urobiť radosť a dáva si, častokrát  povrchne a laicky, vŕtať a vyčistiť nosné  dierky aj dvomi paličkami, a bude ochotná tento rituál absolvovať až do  posledného tajomne zakúpeného kusu. Aby novodobý slovenský Ceasare mohol byť spokojný z vydarenej súkromnej reklamnej akcie, zaplatenej z našich daní. Zároveň, aby nám s bôľnym smútkom pred sviatkami mohol víťazoslávne oznámiť lockdown.

Pán Dokonalý nemá chybu!

Robí si z nás, jednoducho povedané, prdel. Čas ukáže, dokedy…?!